Het kan voorkomen dat e-mail die naar jou verzonden wordt retour afzender gaat. Het kan ook voorkomen dat jij een mail stuurt die niet kan worden afgeleverd. In de mail die retour komt, staat altijd de reden waarom de e-mail niet bezorgd kan worden. Met dit oplossingsartikel kun je dit bericht analyseren. 


Wat moet ik bekijken in de retour gekomen e-mail?

Elke mailserver maakt zijn eigen retourberichten aan, dus het ziet er per server anders uit. De meldingen zijn vaak hetzelfde of lijken op elkaar. Hieronder zie je een bouncemail van onze Hosted Exchange server. Daarin hebben we gemarkeerd wat belangrijk is. 



Wat betekenen de meldingen?


MeldingBetekenis
- Recipient not found
- No mailbox by that name currently available
Het betreffende e-mailadres is niet gevonden. Dat betekent dat de mailbox (het gedeelte voor het @) niet gevonden kan worden door de ontvangende server.
- Domain name not found
- Address resolution failed
Het domein (het gedeelte achter het @) kan niet worden gevonden. Dit betekent dat het domein (nog) niet bestaat of niet geresolved kan worden.
- High probability of spam
- Message content looked like spam
Het spamfilter van de ontvangende server denkt dat het bericht spam bevat. Spamfilters reageren op patronen in een database. Het opnieuw inrichten van de mail (andere tekst, nette aanhef) kan deze meldingen soms voorkomen.
- Relay not permitted
Een mailserver die de mail moet ontvangen geeft aan dat hij geen mail voor het betreffende domein mag aannemen. 
- X.X.X.X is not allowed to send mail from domein.nl
De server waarmee de mail is verzonden heeft geen toestemming om te mailen namens het domein (van de afzender). Dit betekent dat de verzendende server niet in het Sender Policy Framework (SPF) is opgenomen. De verzender gebruikt dus niet de goede server. Instructies voor het maken van een SPF-record voor de mail servers van VIP Internet vind je hier.



Wat kan ik nu doen?

Voor de verschillende meldingen zijn verschillende oplossingen. Denk je dat alles goed staat (de mailbox zou er moeten zijn, je domein bestaat wel) maar komt er toch een melding, dan kun je een ticket indienen bij onze service desk. Vermeld altijd de exacte melding die je hebt gekregen.