Webservers maken vaak gebruik van PHPmail om e-mails te verzenden. Dit is nodig om bijvoorbeeld contactformulieren te laten werken, bestellingen in webshops te bevestigen of gebruikers van forums te updaten over hun berichten. Bij het gebruik van een ontvangstadres dat eindigt op hetzelfde domein als de website (bijvoorbeeld een contactformulier dat mailt naar info@voorbeeld.nl op website voorbeeld.nl) kan het voorkomen dat de mails niet aankomen. In dit artikel geven we hiervoor een oplossing.  


Let op! Dit artikel lost alleen problemen op zoals in bovenstaand voorbeeld, als je website geen mails kan sturen naar andere adressen of helemaal geen mails verstuurt, dan is er iets anders aan de hand. Kijk dan bijvoorbeeld naar je SPF-record of neem contact op met onze klantenservice. 


Problemen bij afleveren mail

Een webserver is normaal gesproken zo ingesteld dat hij probeert de mail 'lokaal' te bezorgen. Dat betekent dat de webserver voor www.voorbeeld.nl een mail naar info@voorbeeld.nl eerst probeert te bezorgen op de server zelf. Dit zorgt ervoor dat e-mails niet onnodig het internet op hoeven. Dit geeft echter problemen als de mail voor @voorbeeld.nl op een andere server opgeslagen moet worden, terwijl de server denkt de mail lokaal te moeten opslaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mail in Office365 of Google Apps. Ook de mail van klanten van VIP Internet staat vaak op een andere server dan de website. Wij stellen dit laatste automatisch goed in. 


Mailproblemen bij Managed Cloud Servers

Onze Managed Cloud Servers worden beheerd in Plesk. Bij het aanmaken van hosting voor een domein wordt normaal gesproken mail voor een domein geactiveerd. De server denkt daardoor dus dat mail lokaal opgeslagen moet worden. Is dit niet het geval, ga dan naar 'Website & Domains' en zoek het domein op. Klik vervolgens op Mail Settings. Je komt hierna in het onderstaande scherm. Hier kun je mail uitschakelen voor het domein en de instellingen opslaan. 



Mailproblemen op Shared Hosting

De nieuwe Shared Hosting pakketten (opgeleverd na juli 2013) van VIP Internet zijn ingesteld om de mail niet lokaal op te slaan. De oudere pakketten (opgeleverd voor juli 2013) doen dit wel. Daar staat de mail namelijk op dezelfde server als het hostingpakket. Indien de mail toch bij een andere provider terecht moet komen (bijvoorbeeld Office365 of Google Apps) neem dan contact op met onze klantenservice door een ticket in te dienen. Wij passen de instellingen dan voor je aan.