Thunderbird is een gratis e-mailprogramma en een volwaardig alternatief voor programma’s zoals Mac Mail of Outlook. In deze handleiding staan we stil bij het instellen van een Plesk e-mailadres in Mozilla Thunderbird.

Beschik je nog niet over Mozilla Thunderbird, download het hier dan GRATIS.
Stap 1: Test je e-mailgegevens in de webmail
- Typ in de navigatiebalk webmail.domeinnaam.tld (in ons voorbeeld webmail.viphandleidingen.nl).

Het volgende inlogvenster verschijnt:
- Vul bij de ‘gebruikersnaam’ het volledige e-mailadres in, bijvoorbeeld info@viphandleidingen.nl.
- Vul bij het ‘wachtwoord’’ het e-mailwachtwoord in. Dit is het wachtwoord dat je ten tijden van het aanmaken van het e-mailadres in het klantenportaal hebt gekozen.
- De ‘server’ zal automatisch worden ingevuld indien bij de gebruikersnaam het volledige e-mailadres is ingevuld.
Lukt het niet om in te loggen in de webmail-omgeving? Wijzig dan het wachtwoord van het e-mailadres. De volgende handleiding kan je daarbij helpen.
Stap 2: Voeg het e-mailadres toe aan Thunderbird
- Open het programma “Mozilla Thunderbird”.
- Klik bij “Kies wat u wilt instellen” op “E-mail”.

Het volgende scherm verschijnt:

- Vul bij “Uw naam” de naam van het e-mailadres in, bijvoorbeeld VIP Handleidingen.
- Vul bij “Wachtwoord” het e-mailwachtwoord in.
- Klik vervolgens op “Handmatig configureren…”.
- Thunderbird toont nu standaard instellingen welke wij dienen te wijzigen.

De standaard e-mailinstellingen zijn als volgt:
Inkomende serverinstellingen:
- server: domeinnaam.tld (bijvoorbeeld viphandleidingen.nl)
- poort: 993 (POP3: 995)
- versleutelingsmethode: SSL
Uitgaande e-mail:
- Server: domeinnaam.tld (bijvoorbeeld viphandleidingen.nl)
- Poort: 465
- versleutelingsmethode: SSL
- Vul nu het desbetreffende e-mailwachtwoord in dat je hebt getest in de Webmail en klik op “Verbinding maken”.
Wijzig de serverinstellingen en klik op “Gereed”.